Contact

+31 (0)43 388 44 29
Contactform

Maastricht University is ranked 56th in the WUR rankings for Education!

WUR Rankings

This is the first time that the education-category is ranked. Maastricht University is ranked at place 56 out of 100.

Within this topic the following UM-programmes were taken into account:

  • TIER/Teachers Academy
  • 5% of SBE
  • and 10% of FHML

WUR Rankings
The Times Higher Education World University Rankings judge world class universities across all of their core missions – teaching, research, citations, international perspective and industry income.

Nieuw boek van TIER onderzoeker Kristof De Witte, ‘De geslaagde school’, focust op de dubbele opdracht van het onderwijs: excellentie en sociale mobiliteit

In een context van toenemende heterogeniteit in de leerlingenpopulatie, focust het nieuwe boek van TIER onderzoeker Kristof De Witte, ‘De geslaagde school’, op de dubbele opdracht van het onderwijs: excellentie en sociale mobiliteit. Het gebruikt internationale vergelijkingen en verwijst naar bewezen evidentie in het buitenland. Op die manier komt het tot enkele verrassende vaststellingen, zoals het onrustwekkende verband tussen de werking van de sociale lift en ongelijkheid op school, of tussen de werking van de sociale lift en succes op school. Het boek snijdt ook verscheidene fundamentele thema’s aan die het vanuit een originele invalshoek belicht: gelijke kansen, sociale mix, vroegtijdig schoolverlaten, aansluiting op de arbeidsmarkt, financiële educatie en financiering van het leerplichtonderwijs. Aan het einde van elk hoofdstuk volgen enkele concrete beleidsvoorstellen. Lees het boek gratis online: http://www.itinerainstitute.org/nl/boek/boek-de-geslaagde-school/

TIER hoogleraren Wim Groot, Henriëtte Maassen van den Brink en Kristof De Witte schreven mee aan een boek rond toepassingen van ‘big data’ in het onderwijs.

De overvloed aan gegevens en de komst van innovatieve, kwantitatieve en statistische methoden zorgt voor diverse uitdagingen in het onderwijs. Aangezien elke stap die een leerling neemt in de digitale wereld gevolgd, geanalyseerd en gebruikt kan worden, ontstaan er diverse manieren om ons onderwijs op een evidence based manier te verbeteren. Verdere informatie via https://www.crcpress.com/Data-Analytics-Applications-in-Education/Vanthienen-De-Witte/p/book/9781498769273

Workshop on Education Economics, December 13, 2017

This workshop seeks to explore the use of economic and econometric techniques to study educational issues. We invite the submission of original research from colleagues working in the area.
The workshop is organized by Maastricht University, Top Institute for Evidence Based Education Research (TIER), the Netherlands.

Deadline Call for Papers: October 13, 2017

For more information click here.

MEBIT-Alumnus start promotietraject aan TIER - Maastricht University

In september 2017 zal MEBIT-alumnus François Molin een promotietraject starten waarin hij onderzoek verricht naar de effecten van formatief toetsen met polling devices, waaronder clickers. Tijdens zijn MEBIT studie heeft hij al onderzoek gedaan naar formatief toetsen met clickers tijdens de lessen natuurkunde. Hij toonde aan dat leerlingen, die elke les formatief getoetst werden met clickers, significant beter presteerden en minder angst voor de test ervaarden dan leerlingen die niet formatief werden getoetst. In navolging hierop zal dhr. Molin onderzoek gaan doen naar de invloeden van peer assessment en het delen van leerdoelen op metacognitieve zelfregulatie en leerprestaties. Tijdens het onderzoek zullen opnieuw polling devices worden ingezet ten behoeve van het faciliteren van peer assessment en het delen van leerdoelen. 

Studenttevredenheid master MEBIT bijzonder hoog!

Resultaten Nationale Studenten Enquête 2017

 

Conferentie ‘Efficiency in Education’

TIER is mede-organisator van de vijfde conferentie rond ‘Efficiency in Education’. De conferentie vindt plaats in Boedapest op 19-20 oktober 2017 en brengt zowel empirische als theoretische onderzoekers rond onderwijsefficiency en publieke sector performantie samen. Verdere informatie via http://www.edenproject.eu/conferences-meetings/international-workshop-on-efficiency-in-education/ 

Op donderdag 1 juni organiseerde TIER in het kader van het NRO project ‘Doorstroom mbo-hbo’ een conferentie in Utrecht

Een publiek van zo’n 100 schoolleiders en beleidsmedewerkers uit mbo en hbo ontvingen de resultaten van het onderzoek. Hieruit blijkt onder andere het belang van nabijheid: mbo leerlingen die niet in de buurt van een hbo-instelling school lopen hebben een kleinere kans om door te stromen naar het hoger onderwijs, maar tegelijk ook een kleinere kans op uitval. De presentaties van zowel het kwantitatief als kwalitatief onderzoek kunnen worden geraadpleegd via deze link: http://www.tierweb.nl/tier/projects/project-verbeterde-aansluiting-mbo-hbo/

Ouders hun kind laten ondersteunen bij het huiswerk? Let op: niet alle hulp leidt tot betere toetsscores.

Volgens TIER-onderzoekers Ariës en Cabus kunnen ouders grofweg op twee manieren betrokken zijn bij het huiswerk van hun kind. Passief betrokken zijn uit zich bijvoorbeeld in een plek verzorgen waar het kind huiswerk kan maken, communiceren met de leraar over het huiswerk, controleren of het kind het huiswerk begrijpt en controleren of het huiswerk af is. Actief betrokken ouders helpen hun kind inhoudelijk met opdrachten uit het huiswerk, helpen om het huiswerk te begrijpen, demonstreren oplossingsstrategieën of helpen om leerstrategieën te ontwikkelen.

Lees verder…

Alumni zeer te spreken over MEBIT opleiding

Maart 2017 - Een korte rapportage over de MEBIT-alumni enquête 2016-17

In het academische jaar 2016-17 werden alle alumni van de Master Evidence Based Innovation in Teaching (MEBIT) van de Universiteit Maastricht bevraagd door Sofie Cabus over hun ervaringen met MEBIT en hun parcours erna. Lees hier een samenvatting van de resultaten van de enquête.

TIER rondt project lente- en zomerscholen af

In 2016 is 87% van de leerlingen die deelnam aan een zomerschool alsnog bevorderd naar het volgende schooljaar. Hierbij is een direct verband aan te tonen tussen de deelname van leerlingen en het niet blijven zitten. Dit blijkt uit onderzoek van TIER UM (instituut voor onderwijsonderzoek, Universiteit Maastricht) naar de lente-en zomerscholen van 2016. Naast het effect van de lente- en zomerscholen is hierbij ook het verloop van de lentescholen onderzocht.

Bekijk hier het onderzoeksrapport.

NRO onderzoek naar de voorwaarden voor succesvolle
doorstroomtrajecten mbo - hbo

Het NRO onderzoek van Kristof De Witte, Eline Sneyers en Sofie Cabus naar de voorwaarden voor succesvolle doorstroomtrajecten van mbo naar hbo werd onlangs gedeeld via de Kennisrotonde van NRO. Interventies die een succesvolle doorstroom bevorderen, zijn onder andere proefstuderen, loopbaanbegeleiding en mentoring. Verdere informatie via https://www.nro.nl/kennisrotondevragenopeenrij/voorwaarden-succesvol-traject-doorstroom-mbo-hbo/

The ‘Top Institute for Evidence Based Education Research’ at Maastricht University has openings for PhD students in the field of Evidence Based Education.

TIER is an ambitious, inter-disciplinary and internationally oriented research and education group at the Faculty of Humanities and Sciences of Maastricht University. We aim for high quality research which investigates ‘what works’ in education. Too often educational innovations are introduced without examining their (cost)effectiveness. At TIER, you will set-up and evaluate (quasi-) experiments of educational innovations.

Interested?

TIER coordineert nieuw KA2-project Homo'poly

Homo'poly draagt actief bij aan de ontwikkeling van de interculturele dialoog, tolerantie, de gendergelijkheid en de sensibilisering ten opzichte van homoseksualiteit. Een consortium van hoger onderwijsinstellingen en middelbare scholen uit 8 landen werkt gezamenlijk aan deze opdracht via de ontwikkeling en het experimenteel testen van concreet didactisch lesmateriaal. Naast de geografische spreiding en de verschillende historische ontwikkelingen in de partnerlanden wordt het project in het bijzonder verrijkt door een Turkse een Oost-Europese partners. De verschillen met de westerse samenleving zijn ook in een genderspecifieke opvoeding terug te vinden. Onderwerpen zoals tolerantie, anders zijn, homoseksualiteit worden op een andere manier bekeken.

Meer informatie

 

 

 

 

Invloed van een ICT-tool op onderwijsprestaties en -efficiëntie

In de meeste westerse landen zijn er veel middelen vrij gemaakt om te investeren in computers, whiteboards, connectiviteit, en software. De vraag is wat deze investeringen hebben opgebracht. Schoolbesturen verantwoorden de onderwijsinnovaties vaak vanuit een efficiëntiestandpunt. Hiermee wordt bedoeld dat met een gegeven budget hogere leerresultaten behaald kunnen worden, of dat er voor de gegeven leerresultaten minder budget /personeel vereist is.

Deze rapportage is een samenvatting van een onderzoek door het Top Institute for Evidence Based Education Research (TIER) in opdracht van het Ministerie van OCW en met medewerking van ThiemeMeulenhoff. Het focust op de invloed van een ICT-rekentool (Gotit?!) op rekenprestaties en efficiency.

 


View the projects per university

Blijf op de hoogte, schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief

Share this page:   Deel op Twitter Deel op LinkedIn Deel op Facebook Deel via e-mail