Contact

+31 (0)20 525 43 11
Contactform

Twee onderzoeksaanvragen van TIER-onderzoekers zijn gehonoreerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek

Dr. Chris van Klaveren

Het effect van Onderwijsdifferentiatie door Digitale Adaptieve Oefentoetsen en Docentenfeedback op Cognitieve leerprestaties

 

Scholen willen een gepersonaliseerd onderwijsprogramma aanbieden om adequaat in te spelen op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Voor leraren vraagt het teveel tijd en kunde om voor iedere leerling afzonderlijk een onderwijspakket op maat te ontwikkelen. Daarom onderzoeken scholen de mogelijkheden om onderwijs gedifferentieerd aan te bieden door middel van ICT toepassingen. Tot nu toe is er echter vrijwel geen betrouwbaar en zuiver onderzoek uitgevoerd naar de effecten van onderwijsdifferentiatie via ICT-toepassingen op leerprestaties.

Dit onderzoek onderzoekt, ten eerste, of gepersonaliseerd onderwijs leerprestaties van leerlingen in het voorgezet onderwijs verbetert. Het gepersonaliseerd onderwijs wordt aangeboden in zeven scholen voor vier vakken door middel van een Computer-Adaptieve Oefentoets (CAO) die ingebed wordt in het reguliere curriculum. Dit onlangs ontwikkelde en wetenschappelijk onderbouwde digitale oefenprogramma kan lesinhoud sterk differentiëren naar het kennisniveau en de leerstijl van de leerling en geeft effectieve feedback aan leraren over de leerprestaties van hun leerlingen.

De effecten van onderwijsdifferentiatie worden vastgesteld op basis van een één jaar durend  gerandomiseerd experiment waarin ongeveer 1000 leerlingen willekeurig worden toegewezen aan drie differentiatievormen die verschillen in intensiteit. Door de experimentele opzet worden de effecten van onderwijsdifferentiatie zuiver en betrouwbaar gemeten. Bovendien wordt onderzocht of de programma-effecten variëren met studentkenmerken, kennisvaardigheden en leerstijlen. Zodoende wordt vastgesteld welke vorm van onderwijsdifferentiatie voor welk type leerling het meest effectief is.

 

Dr. Carla Haelermans

 

Het effect van digitaal oefenen en ouderbetrokkenheid op taal- en rekenprestaties van leerlingen in het voortgezet onderwijs

Om te zorgen dat leerlingen voldoen aan de vastgestelde referentieniveaus zetten veel VO-scholen in op digitale, gedifferentieerde oefenprogramma’s, zoals Muiswerk. Er is echter weinig wetenschappelijk bewijs dat dit effect heeft en ook wordt het effect van ouderbetrokkenheid nauwelijks meegenomen in de literatuur. Daarom zijn de doelen van dit onderzoek als volgt: 1) het causale effect onderzoeken van gedifferentieerde ICT-tools zoals Muiswerk op taal- en rekenprestaties in de onderbouw van het voortgezet onderwijs, en 2) het causale effect onderzoeken van ouderbetrokkenheid op het oefengedrag en op de taal- en rekenprestaties van leerlingen.

Het experiment met ruim 2000 onderbouwleerlingen op 4 schoollocaties vergelijkt twee interventies, waarbij in het eerste deel sommige leerlingen wel, en andere leerlingen niet, buiten schooltijd online oefenen met bepaalde oefeningen van rekenen en taal. In het tweede deel maken sommige ouders wel, en andere ouders niet, gebruik van een ouder-app waarmee ze het oefengedrag van hun kinderen in de gaten kunnen houden. Zowel leerlingen als ouders worden op individueel niveau gerandomiseerd.

Het onderzoek geeft inzicht in het effect van een gedifferentieerde ICT-tool, zoals Muiswerk, voor diverse jaarlagen en alle typen voortgezet onderwijs. Het geeft ook inzicht in het effect van ouderbetrokkenheid. Beide inzichten bieden scholen houvast bij het verder ontwikkelen van hun taal- en rekenbeleid. Daarnaast is de interventie eenvoudig naast het reguliere wiskunde (reken)- en taalonderwijs in te voeren en is de praktische toepasbaarheid bij eventueel gebleken positieve effecten groot.